verbal emphasis -آکسان گذاری و تاکیدات کلامی

verbal emphasis -آکسان گذاری و تاکیدات کلامی

آکسان گذاری یا تاکیدات کلامی یکی از مهم ترین موارد مطرح شده در فن بیان است. آکسان یا تاکید کلامی باعث میشود که به عنوان یگ بازیگر خوانش درست تر و موثر تری از دیالوگ های خودتان داشته باشید.بدون رعایت قوانین آکسان گذاری، بازیگر نمی تواند بیانی قدرتمند و موثر داشته باشد.

 در روزگاران قدیم حکیمی به نام آبان الدین کاشانی زندگی می کرد.وی مردی بسیار خردمند بود و ازیرا که وی در مورد بازیگری بسیار سخن ها بگفتندی ، از طرف وزیر فرهنگ پادشاه آن سرزمین به زندان افکنده شد.

verbal emphasis -آکسان گذاری و تاکیدات کلامی

سالها بعد نامه ای از پادشاه به دست زندانبان رسید که بروی آن نوشته بود:

بخشش لازم نیست اعدامش کنید!!

و از آنجایی که زندانبان آنجا کسی نبود بجز مازیار الدین سامانی.. روح آبان الدین شاد و یادش گرامی!!!!

در یک نمایشنامه و یا فیلم نامه قطعا همه دیالوگ ها از یک اهمیت برخوردار نیستند. از طرفی در یک دیالوگ هم همه جملات داری اهمیت یکسانی نیستند و در یک جمله هم برخی کلمات کلیدی هستند و اهمیت بیشتری دارند و حتی در کلمات هم برخی از حروف اهمیت بیشتری دارند.

بنابراین اهمیت حروف، کلمات و جملات از نظر بار معنایی و بار عاطفی کلمات یکسان نیست و شما به عنوان بازیگر نمی توانید همه آنها را به یک شکل تلفظ کنید و باید روی برخی تاکید کنید  و آکسان گذاری کنید تا نسبت به بقیه برجسته تر ادا شود.

تشخیص این نکته که آکسان گذاری یا تاکید کلامی بر کدام جمله و یا کدام کلمه و یا کدام حرف واقع شود با بازیگر است و در واقع جزو کارهای بازیگر است البته نه به این معنا که بازیگر هرجا که اراده کرد می تواند آکسان گذاری کند، بلکه بازیگر در این زمینه دارای اختیارات و البته محدودیت هایی است که مربوط اصول و قواعد آکسان گذاری یا تاکیدات کلامی است.

verbal emphasis -آکسان گذاری و تاکیدات کلامی

 

این مطلب هم مفیده برات
شخصیت پردازی در بازیگری

 

راه های آکسان گذاری

1-بالا بردن شدت یا قدرت صدا
2-بالا بردن اندازه صدا
3-استفاده از مکث قبل از تکیه کلام

این سه مورد، مهمترین راههای آکسان گذاری است. مکث یا سکوت راه دیگری است که البته در آکسان گذاری روی بخشی از یک کلمه است، نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد و فقط در زمانی یک کلمه و یا یک عبارت را آکسان گذاری می کنیم، استفاده می شود.

مکث یا سکوت هم می تواند قبل و هم بعد از تکیه کلام استفاده شود. حتی می شود یک دیالوگ و یا کلمه ای که از نظر بازیگر اهمیت بسیار کلیدی در انتقال معنا و دیالوگ دارد را جهت آکسان گذاری مضاعف، هم قبل از آن و هم بعد از آن از سکوت یا مکث استفاده کرد.

استفاده به جا و مناسب از آکسان گذاری در ریتم و موسیقی دیالوگ تاثیر قابل توجهی دارد.  مسلما هر دیالوگ را می توان به هزار حالت مختلف بیان کرد و وظیفه بازیگر پیدا کردن بهترین حالت ممکن است.

verbal emphasis -آکسان گذاری و تاکیدات کلامی

اهمیت آکسان گذاری ( تاکیدات کلامی)  از آن جهت است که رعایت نکردن آن می تواند منجر به تغییر مفهوم جمله شود.

به مثال زیر دقت کنید :                  من خودکار تور و برنداشتم

من خودکار تو رو برنداشتم ( آکسان روی من)- یعنی اینکه من برنداشتم ، مازیار برداشته.
من خودکار تو رو برنداشم ( آکسان روی خودکار)- یعنی خودکارتو برنداشتم ، مدادتو برداشتم.
من خودکار تو رو برنداشتم ( آکسان روی تو) – یعنی خودکار برداشتم ولی خودکار تو نیست.
من خودکار تو رو برنداشتم( آکسان رو برنداشتم)- یعنی برنداشتمش،  گذاشتمش لای کتابت.

چیزی که باعث تغییر در معنای این جمله می شود آکسان گذاری است .رعایت تاکیدات کلامی یکی از مهمترین ابزار در فن بیان است که بازیگر از آن استفاده می کند تا بتواند برای انتقال پیام به مخاطب، به لحن درست و دقیقی دست پیدا کند.

verbal emphasis -آکسان گذاری و تاکیدات کلامی

در پایان بازیگر و هنرمند عزیز، بسیار خرسند خواهیم شد که نظرتونو بگین بمون. می تونین مقاله زیر رو هم مطالعه کنین

خبرنامه بازیگری آبان

23 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فردا شب میبرمت کافه ابان الدین کاشانی.. میگم مازیار الدین سامانی هم بیاد.. پشم الدین هم ک خودمم.. دهنت سرویسه😐

    پاسخ
  • مگر من نگفتم لازم نیست اعدامش کنید؟

    پاسخ
  • آقا مطالبت مثل همیشه خوبه
    فقط ای کاش برای بهتر متوجه شدن مثال های آکسان
    یه مثال صوتی یا تصویری هم میذاشتید حالا یا از فیلم ها یا صدای خودتون
    بی نظیری تو آبان

    پاسخ
  • آقا مطالبت مثل همیشه خوبه
    فقط ای کاش برای بهتر متوجه شدن مثال های آکسان
    یه مثال صوتی یا تصویری هم میذاشتید حالا یا از فیلم ها یا صدای خودتون
    بی نظیری تو آبان

    پاسخ
  • ابان خان مرسی از مطالب عالیت
    یه پیشنهادی داشتم فقط این مقاله نه ها کلا من به شخصه اگه متن رو هم متوجه نشم وقتی مثال رو میخوانم کاملا میفهمم جریانو کلا تو مقاله هات لطفاااااااا از مثال زدن بیشتر استفاده کن بازم ممنون عالی ترینی🌹🌹

    پاسخ
  • سلام عالی بود چرا مطالب جدید نمایشنامه های خوب برای بازیگرا تمارین خوب نمیذارید من کل مطالب عالی سایتتونو خوندم لطفا مطالب جدید و خوب بذارید ممنونم

    پاسخ
  • آبان عزیز
    من تازه باهات آشنا شدم و خییییلی خوشحالم
    اگه میشه تمرین بیشتر بهمون پیشنهاد بده و خیلی خوب میشه اگه ویدیو هم بزاری مرسی♡

    پاسخ
    • رو چشم.. برای فیلم هم کانال یوتیوب مون راه اندازی شده… بازیگری آبان رو توی یوتیوب سرچ کن..آرزوی بهترین ها

      پاسخ
  • اقااا
    میدونم این سوال مسخره اس
    ولی من الان فرق شدت صدا و اندازه صدا رو نفهميدم

    پاسخ
    • صدای ما کلا سه تا ویژگی داره..برد صدا یا شدت صدا…طنین یا همون حجم و اندازه صدا.. و فرکانس یا همون زیر و بمی صدا.. حالا توی یه ویدئو اینا رو کامل توضیح میدم

      پاسخ
  • درود بر شما . این فن برای نویسندگی هم مفید هست گرچه نمیشه مثل شنیدن جملات کاما مفهوم رو رسوند اما شاید با توضیح اینکه مثلا روی فلان کلمه تاکید کرد یا به این منظور فلان لغت را محکم گفت ، بشه حق مطلب رو ادا کرد .
    بسیار مطالبتون مفید و هوشمندانه ست .

    پاسخ
  • تنک یو الله

    پاسخ
  • ابان ممنون مثل همیشه عالی و اموزنده

    پاسخ
  • عالی مثل همیشه❤

    پاسخ
  • عالی بود👌🏻

    پاسخ
  • یاسمین محتشم
    یاسمین محتشم
    می 24, 2023 12:29 ب.ظ

    بسیار عالی بود بابا جان ممنونم ازت … ولی دوستان عزیزی که این مقاله رو میخونید ، پیشنهاد میکنم برای درک بهتر مطلب و صرف جا افتادن مطلب توی ذهنتون ، ویدیو مربوط به آکسان گذاری آبان رو توی پیج اینستاگرامش ببینید { اگر ندیدید البته }

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up

کتابچه تابستانه بازیگری

از لینک زیر رایگان دانلود کنید.
دانلود رایگان
close-link

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید